Election in U.S – Obama 4 More Years (Good or Bad?)

I går var det valgdag her i USA 6 november og endelig var 3 måneder med ekstremt uutholdelige politiske reklamer for Obama eller Romney over. Det mest irriterende med disse reklamene var ikke at de fortalte hva de ville gjøre, men de fortalte dritt om motstanderen. Det er en stil som jeg ikke er spesielt fan av, men det kan jo ha noe å gjøre med jantelov-kulturen i Norge som de ikke har her (for å si det mildt!). Vis du tror du er best, så må du forklare det til alle andre.

Som kjent ble Obama gjenvalgt og skal sitte for 4 nye år som president i USA. Dette kommer etter store kampanjer for begge kandidater. 99 % av nordmenn ville nok stemt for Obama uten egentlig å vite hvorfor eller hvorfor du ikke burde stemme på han. I dette innlegget vil jeg skrive om hvordan jeg ville ha stemt vis jeg skulle stemt i går og hvordan folk i Nebraska føler etter valget her i USA og hvordan folk på skolen føler om dette dagen der på.

Barack Obama og Mitt Romney hadde brukte 10 milliarder kroner hver på deres kampanje for å bli gjenvalgt. I Nebraska var det egentlig ikke en konkurranse engang, Romney fikk 70% av stemmene. På landsbasis vant Obama så du kan se at det er en forskjell her. Folk i Nebraska og på skolen i dag er  ekstremt skuffet og irritert over valget i går og flere jeg har snakket med har fortalt «I am think about how much you need to pay to for a citizenship in Canada or England) – hvor mye koster en statsborgerskap i Canada eller England. Med dette kan du se at det ikke er spesielt god stemning her. På skolen har vi en del av den samme mentaliteten; 90 % republikanere som hater Obama for alt han står får. Dette er delvis på grunn av styrtrike foreldre til barn på skolen som ikke vil betale skatt og dermed stemmer de republikanere. Det er også en kulturell ting hvor folk har stemt det samme hele tiden og vil fortsette på denne måten.

Når jeg tenker på hvem jeg skulle stemt for er det en vanskelig situasjon. Jeg kunne ha skrevet i ti-år om dette, men  for Romeney går det prinsipielle kristne verdier som Homofili-ekteskap, abort. Romney er nærmere mine norske KRF-verdier om dette emnet. På den andre siden er Norge den velfersdstaten den er på grunn av solialismen og AP-dominansen på 50,60,70,80 tallet i Norge. Men når det gjelder USA så trenger de en annen plan en Norge. Landet er 17 trillioner $ i gjeld og fortsatt ha den planen at du skal gi fri helseforsikring til alle og sukehusplass osv. slik som vi gjør i Norge blir feil synes jeg. Under Obama sin presidentperiode har gjelden øket med 7 trilloner $. Fire nye år med det samme systemet og samme idéene synes jeg blir litt idiotisk. Jeg synes på dette grunnlaget og mitt kristne ideologiske grunnlag at jeg ville stemt for Romney vis jeg kunne stemt som Amerikansk statsborger. Obama representerer humanitære verdier som gir alle gode vilkår helsemessig og annet, men det vil ikke fungere i denne økonomien med 17 millioner i gjeld. Det blir litt som i Hellas og Italia hvor de ikke kan gi ut løfter om fri helseforsikring til alle mennesker fordi det vil ikke fungere. Vi må tenke på at USA er verdens tredje land med et folketall på nesten 350 millioner som stiger hvert år. Som sagt dette er en veldig kort versjon av hvorfor min stemme ville godt til Romney så vis noen synes jeg er helt idiot så er du helt fri til å skrive i kommentarfeltet under. Jeg vil fortsatt presisere at jeg ville ikke stemt FRP i Norge, men KRF men i USA er situasjonen annerledes men bare to partier så dermed er du enten Republikaner eller Demokrat.

 

3 thoughts on “Election in U.S – Obama 4 More Years (Good or Bad?)

  1. Hei. Du har noen gode synspunkter her, Harald.
    Men: Som som du skriver så ville nok 80-90 % av Norges befolkning i går ha stemt på Obama.
    HVORFOR DET?
    Det er nok bare den «stemningen» som er skapt her.
    Jeg er imidlertid også skuffet over hva Obama har OPPNÅDD de siste 4 årene. Forventningene var så store!!
    Uansett, så var vinnermarginen større enn de fleste hadde trodd, så kanskje demokratiet da virker som det skal?
    Eller er det en bredere og mer effektiv valg organisasjon, som noen pekte på her i Norge i dag, som virker så godt ….?
    Kanskje en forandring hadde gitt ny optimisme? Hvem vet?
    I Norge så hadde definitivt ikke abort saken gitt en vinner i dag…? Heller ikke utenrikspolitikken, og enhver får sørge for sg selv!
    SOM DU ALT HAR SKJØNT:
    Politikk er en litt «farlig sport», og den utløser så utrolig mye følelser – I det hele tatt, så utrolig vanskelig..🙂
    Takk for at du deler dine tanker og synspunkter her på bloggen.
    Take care🙂

    • Ja, jeg var også overrasket over vinnermarginen til Obama. Han fikk de fleste stemmene til Mexikanere i USA og mørke. De stemte 90% for han eller mer. Det interresante er at Romney vant noe som kalles «popular vote» som er hva USAs befolkning totaltsett syns om Presidenten eller valget med 53-47%. Hver stat gir stemmer etter hvor mange folk de har. Dermed vil stater som California og New Yoek gir alle stemmene til Obama selv om totaltsett så liker folket Romney bedre enn Obama. Det vil si at vis Obama og Romney skulle holde valg i Norge med samme resultat som i går, ville Romney ha vunnet. Synes at det er ganske interresant, men også merkelig system. Romney`s politikk hadde ikke fungert i Norge. Tror hans politikk ville vært en blanding av KRF, høyre og FRP men på mange punkter. Litt vanskelig å sammenligne men det er det jeg kan tenke meg at det ville vært. Jeg ville stemt for Romney fordi jeg mener det er en bedre løsning for USA, I Norge ville jeg aldri ha stemt for Siv Jensen, KRF er mitt parti som du sikkert vet!🙂

  2. Hei, spennende å lese tanker og refleksjoner Harald! Medias makt er stor, og vi nordmenn glemmer fort at vi er en liten nasjon i verdens målestokk, på godt og vondt! Leste de politiske innleggene dine for dine kjære besteforeldre, alle tre,. De synes du beskrev ting rundt valget godt og saklig, med gode begrunnelser!🙂 Ha ei koselig helg!!

Legg igjen en kommentar

