Friday 9th of November – 3 months in Lincoln, Nebraska

I dag er det litt over 3 måneder siden jeg ankom her til Nebraska. Det er rart å tenke tilbake på at jeg var i Norge for 3 måneder siden, det føles som et år allerede. Mye er forandret siden jeg kom her, og mye er veldig likt som før. Forandringsmessig er nok den største forskjellen engelsken min, den har forbedret seg noe voldtsomt! Jeg har også fått mange nye venner her i USA som jeg synes det er awesome å være med! I løpet av disse månedene har jeg også vokst en god del på mange måter; trosmessig, jeg er en sterkere Kristen enn før, jeg kjenner meg selv bedre på mange måter. Jeg har også fått møte verden på en måte, jeg har forlatt den lille boblen kalt Norge som mange nordmenn er livredd av å forlate og jeg har innsett at verden ikke er så skummel egentlig. Jeg har reist til California (6 timer med fly fra Nebraska) alene og nå har jeg bodd i 3 måneder med en helt ny familie og det er veldig gøy! Jeg savner familien hjemme og gleder meg til å se de igjen, men nå nyter jeg tiden i USA og innser at Norge ikke er så annerledes når alt kommer til alt!

Amerikanere spiser mye fast-food og drikker mye brus men det gjør jo også Nordmenn! På Borgen spiste jeg nok mer usunt enn det jeg gjør her, så det er ikke så stor forskjell. Jeg har gått ned 6kg uten å egentlig prøvd i det hele tatt! Etter 3 måneder tror jeg også at jeg har blitt litt «Amerikanisert». Jeg går heller gjennom Drive-thru enn å gå inn å bestille mat, men det er ikke så stor overgang ettersom at du blir ganske lat etter et år på Borgen også, det er i hvert fall min oppfatning. Men når alt kommer til alt, så er myten om at du blir sinnsykt feit når du drar til USA i hvert fall for meg bare én myte! Jeg nyer livet her og koser meg med litt godteri og snacks innimellom, men passer på å trene regelmessig.

I løpet av disse tre månedene har jeg gjort mye gøy! Jeg lister de kort så kan du lese om de i tidligere innlegg vis du er interresert!

August:

Tur til Worlds of Fun (midt-vestens største førnøyelsespark) med vertsfamilien

Starten av Amerikansk-fotballsesong og skolestart

September:

Tur til State Fair i Grand Island, Nebraska (stor messe og tivoli; anbefales!)

Fotball-kamper og masse gøy rundt dette!

Skolehappenings og Homecoming-week med Homecoming-ball på lørdagen

Feiring av vertsbrors bursdag og annet gøy

Avreise til California (30 september)

Oktober:

Bursdagsfeiring i San Fransisco, California

Bursdagsfeiring i Lincoln med vertsfamilie på Golden Corral (kjempegod resturant)

Tur til Sioux Falls, SD med Frode Nilsen fra Drottningborg og med Eline og Silje Marie

Besøk til Augustana College i South Dakota og møte med Borgenstudenter som går det

Play-off kamp mot Pierce Bluejays og min suksess som kicker på fotballaget

Første Nebraska Cornhuskers kamp med Silje, Eline og Markus Gjelstad (borgenelev i Omaha)

November:

Tur til Kansas City, Missouri med Nathan Bassett og familien + Eline

Tur til Grand Island for å se volleyballaget til Lincoln-Lutheran spille Statsmesterskap i går
I løpet av disse tre månedene har jeg gjort sinnsykt mye gøy! I nærmeste framtid har jeg også sykt mye å glede meg til! I kveld skal jeg og Andrew besøke noen av hans venner og overnatte der. Om en og en halv uke er det Thanksgiving som jeg skal feire med vertsfamilien og venner av de. Rundt juletider skal jeg feire jul her i Nebraska før vi drar til Colorado og Winter Park til nyttårs for å stå på ski! På ny-året har jeg en Costa-Rica tur som ligger foran meg og andre planer med vertsfamilien og en mulig tur for å besøke folk fra Kvinesdal i USA, vi har hele 8 stykker! Så som dere ser er det mye gøy som skjer i Lincoln, NE og jeg gleder meg til å oppleve mer av denne fantastiske opplevelsen som det er å være utvekslingsstudent i USA! Anbefales på det sterkeste!!!

Vis noen av dere som leser dette er interresert i her av livet her i Lincoln og synes jeg oppdaterer for sjeldent, bli facbook-venn med meg så kan du lese litt! Du kan også legge meg til på twitter om du ønsker det; Harald A. Overå@xerezdomingo. Jeg har også skype så du kan kontakte meg der vis du er interresert i det. Skriver ikke dette fordi jeg føler meg som «kongen på haugen», tidenes mest populære kid som vil ha så mange followers på twitter eller facebook-venner men fordi jeg husker at når jeg søkte til Lincoln var jeg så nyskjerrig på livet der. Jeg la til alle de tre jentene som var her i fjor på facebook og snakket en del med de og følgte med på hvordan de hadde det. Så vis du tenker på det samme så bare ta kontakt!🙂

One thought on “Friday 9th of November – 3 months in Lincoln, Nebraska

  1. Du har jammen opplevde enormt mye på bare 3 måneder! Jeg er veldig glad for at du trives, og får denne fantastiske opplevelsen dette året. Det vil helt klart bli et minne for livet, og et flott springbrett videre i livet. Uansett hva du måtte velge av videre utdanning og jobb. Engelsk språket vil du jo også ta med deg, som en «innfødt». JEG syns at du er god til å oppdatere bloggen jevnlig. Det er gøy å lese🙂
    Ha en flott helg. Vi snakkes snart på Skype!!

Legg igjen en kommentar

