Skitur til Colorado med fantastiske folk!

Skiing:  the art of catching cold and going broke while rapidly heading nowhere at great personal risk.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Gotta use your brain, it’s the most important part of your equipment.  ~Kevin Andrews and Warren Miller,Extreme Skiing

Med disse ordene kan du ta inn følelsen av slalomkjøring i Colorado. USA`s mekka for skielsker som undertegnede! I helgen reiste jeg tilbabe til staten jeg har lært å elske etter mine to besøk der. Først reiste jeg med vertsfamilien til Winter Park, CO i nyttårshelgen. Denne helgen bar det til Eldora, CO med Messiah Lutheran Church. Folkene jeg dro på tur med inkluderer folk fra skolen, Silje, Eline og en jente som heter Rebekka fra Kristiansand. Hvordan havnet hun her? Hun møtte de tre studentene fra Lincoln-Lutheran i norge forrige mai og bestemte seg for å komme på besøk.

Fredag startet turen rundt 13:00 fra Messiah Lutheran Church i Lincoln til Boulder, Co. Her bodde vi på hotel i tre netter og reiste frem og tilbake til Eldora (45 minutter). Boulder er en interresant by på mange måter; dette er hvor det største universitetet i Colorado ligger; University of Colorado Boulder (CU). Byen er hjemmet til 150.000 mennesker og er regnet som den mest «rene»/økovennlige byen i USA. Vis noen har hørt om et techno-pop duo kalt 3Oh!3 som blant annet har sanger med: Ke$ha og Katy Perry så er Nathaniel Motte og Sean Foreman (3OH!3) fra Boulder. Jeg legger med noen linker til 3OH!3 sanger og videoer fra Boulder, CO vis noen er interresert i å se hvordan byen ser ut!

http://www.youtube.com/watch?v=v2ZQj_qOGGk – guidet tur i Boulder, CO

http://www.youtube.com/watch?v=AHNAgyyXiOI – CU teaser

http://www.youtube.com/watch?v=tSb4MY0WlGQ – turistvideo fra Boulder

3OH!3 sang med Katy Perry: http://www.youtube.com/watch?v=dvf–10EYXw

3OH!3 sang med Ke$ha:  http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=AYC2FUutdKA

Lørdag sto vi på ski i Eldora frem til 4 fra klokka 9. Så når jeg ankom hotellet igjen, var jeg sliten men også fornøyd etter en veldig god skidag i bakken! Med hastigheter litt over gjennomsnittet og det jeg er komfortabel med, suste jeg ned bakkene i Eldora i ren «Aksel Lund Svindal stil». Jeg målte topphastigheten til 50mph – 80 km/t. Vis dere der hjemme sitter å tenker på hvor neste psykolog er eller hvorfor dere sendte meg til USA så er jeg helt fin og hadde brukbar kontroll. Lørdag ettermiddag/kveld tok vi turen til en «Colorado classic» – Beau Jo`s. Denne resturantet serverer noe de kaller Colorado-Style Pizza og er tykk bunn med masse god topping og en gigantisk skorpe. Vis noen kjenner til Chicago-Deep-Dish Pizza så er det litt lignende.

Søndag ble det ut til bakken igjen med gode hastigheter og gode bakker. Det var nesten ingen folk i bakken, så det var helt perfekte forhold. Når jeg var ferdig med dagen tenkte jeg fort på neste tur til en skianlegg og med tanker på at dette må komme fort! Det var helt magisk å suse ned de fantastiske guds-skapte Rocky-Mountains med vind i håret og gode ski! Søndag ettermiddag tok vi turen til en Mexicansk resturant kalt Casa Alvarez  i Boulder. Der forstå jeg to ting; jeg er ikke så tøff når det gjelder sterk mat og at ordet inferno ikke betyr mild når det gjelder en burrito. Se på dette bilder og du skjønner hvor sterk denne maten var!

photo

Med litt god iskrem til dessert hjalp det bra på, men det var veldig sterkt for en nordmann som helst liker den norske taco-sausen mild.

I dag mandag/Martin Luther King Day reiste vi hjem til Lincoln, en 9 timer lang busstur. Jeg fikk gjort litt lekser og litt annet på bussen.

Med gode minner vil jeg tenke tilbake på denne turen med et smil om munnen! Flere bilder vil bli ute når jeg får de fra venner på turen.Det var en fantastisk opplevelse å stå på ski igjen, se den fantastiske byen Boulder og å bli mer kjent med folk på turen. Jeg skjønner mer og mer at jeg må nyte de opplevelsene jeg får her i USA for de kommer ikke igjen med det første. Gud har velsignet meg med en fantastisk tid her med vertsfamilien, venner fra skolen, sport, Victoria og mye annet. Jeg er evig takknemlig for dette eventyret jeg er en del av! Jeg  skjønner mer og mer min plass i denne verden; Forklare de gode nyhetene om at Jesus døde for våre synder og at vi er hans etterfølgere og får evig liv vis vi tror på han. Tenk på hvor mye du har å være takknemlig for og vit at i Jesus Kristus har du det beste i vente; evig liv og en tid i himmelen med han og vår skaper!

Kos deg og gled deg i de små ting, se på ditt liv og om du har tatt skjønt budskapet som folk har dødd for å fortelle til andre i flere generasjoner. Jeg opplever dette som essensielt og håper du vil gjøre det samme gjennom bibellesning og andre inputs i ditt liv! Beste hilsner fra Harald i Nebraska!

 

4 thoughts on “Skitur til Colorado med fantastiske folk!

  1. Så gøy å lese om alt du opplever! Skjønner dette var en flott tur, og en fin by på mange måter! Blir ekstra glad for de gode tingene du fletter inn om Gud! De er helt etter mitt hjerte, men det vet du jo:-)

Legg igjen en kommentar

