Mine fag på Lincoln Lutheran 2012/2013

Nå sitter jeg i study hall på Lincoln-Lutheran klar for lunch om noen få minutter! Study hall er et av fagene jeg har dette året og det er en periode hvor du kan slappe av, gjøre leker eller annet så lenge du ikke forstyrrer andre. Jeg vil i dette innlegget beskrive litt om hvilke klasser jeg har dette semesteret, forklare forskjeller og likheter til fagene jeg har hatt på Drottningborg og tidligere og beskrive litt om hva jeg lærer her på skolen. Mange av dere vet jo at jeg er her i USA, men jeg vet ikke om hvor mye dere vet om hva jeg gjør på skolen, hva jeg lærer eller hvorfor jeg klager over mye lekser noen ganger.

På Lincoln-Lutheran har vi noe som heter «block-schedueling», det betyr i korte trekk at du har 90 minutt klasser, 4 om dagen og 8 fag totalt. Vi deler opp dagene i «A-day» og «B-day» hvor du har fag 1-4 på A-day og 5-8 på B-day. Her i USA har jeg noen valgrie-klasser og noen jeg må ta når jeg er her borte, enten regulert av Drottningborg eller lærere og ledere på Lincoln-Lutheran. I USA har du 4 skoleperioder i ett år eller «quarters» som du kaller det her. Når du får halvårs-karakterer er det slått sammen av to «quarter-grades» eller 1/4 av året x2. Jeg har derfor noen nye klasser dette semesteret enn det jeg hadde før jul.

Dette er klasselista jeg har her i USA dette semesteret:

1. Algebra 2.

2. US History

3. Spanish 4

4. Sociology

5. English

6. US government

7. Study Hall

8. Christian Ethics

Den første klassen jeg vil beskrive er Algebra 2. Jeg har en veldig god lærer, men faget kommer ikke så lett til meg som jeg skulle ønske. Jeg bruker masse tid på lekser for å få en god karakter i faget, men jeg gjør det ikke så bra som ønsket. Det er vel med andre ord et av de hardere fagene her som jeg tar grunnet «tvang» fra Drottningborg og her i USA. Jeg er ikke tvunget, men det er forventet at jeg har en matte-klasse her. Når jeg er i USA er det et krav at jeg, silje og eline tar US history. Det er et litt vanskelig hel-års fag med Mrs. Bassett som lærer som beskriver USAs historie i en 500 siders bok. Faget er interresant men krever mye jobbing og lesing på egen hånd, det er vel å bra men tar mye tid synes jeg. Spanish 4 er den vanskeligste språk-klassen du kan ta her på Lincoln-Lutheran og er en avansert spansk-klasse. Jeg synes derimot at klassen er veldig enkel og jeg bruker ikke spesielt mye tid på hverken lekser eller prøver selv om jeg får toppkarakter i faget. Jeg elsker språk, så det er delvis grunnen til at jeg tok denne klassen selv om jeg ikke var nødt til dette; Silje og Eline hater spansk og er derfor ikke i denne klassen. Sociology eller sosiologi som det heter på norsk er faget som studerer samfunnet og dens tradisjoner, hvordan det virker gjennom med en generaliserende undertone. Jeg elsker samfunnsfag på borgen og er derfor veldig glad i dette faget som jeg også valgte selv, delvis fordi Mr. Bassett er  lærer men mer på grunn av at jeg vil jobbe med dette i fremtiden tenker jeg. Disse 4 klassene er min A-day og jeg har de hver annen dag.

English 4 er den mest avanserte Engelsk-klassen på skolen og gir meg, eline og silje konstante vanskeligheter med en lærer som kjører på og gir veldig mye lekser. Hun er lærer på college og gir oss karakterer basert på USA college level så det er vanskelig å utføre perfekt her av den grunn. Vi har lest nesten 10 bøker så langt dette året og jeg har nok skrevet nesten 50 stiler innen kategoriene i det Engelskspråklige verden. Dette er et vanskelig fag, men jobber hardt og gjør mitt beste og får ganske grei karakter av den grunn! US government er den vanskeligste samfunnsfags-klassen på Lincoln-Lutheran og gir deg en tekstbok på 800 sider du skal i gjennom på 5 måneder. Klassen krever mye lesing, men er også veldig interresant. Den klassen prater om det politiske systemet de har her borte og gir meg en stor forståelse om hvordan det politiske USA er satt opp og hvordan det er likt og forskjellig fra Norge. Vi har konstante quizzer fra en klasseperiode til en annen og jeg har nok 2 timer med lekser hver dag i det faget. Så ble jeg tvunget til å ha det? Nei, faktisk ikke! Silje og Eline er ikke i dette faget som Mr. Bassett lærer. Jeg valgte dette faget mest på grunn av at jeg er interresert i politikk, jeg har vært involvert i KRFU og jeg liker politikk generelt. Det er vanskelig, men jeg liker utfordringer og jeg har tatt denne på strak arm! Study Hall som beskrevet er en periode hvor jeg kan gjøre lekser og generelt hva jeg vil. Jeg skriver vanligvis på blogginnlegg, gjør lekser eller ser på videoer fra Norge eller internasjonals så jeg kan prøve å få en pause fra hardkjøret jeg vanligvis opplever! I Christian Ethics lærer vi om Luthersk-terminologi i vår Kristne tro. Vi har lest om Lutherske bøker for å skjønne og lære mer om vår tro og hvordan etikken i vår religion kan bli lært fra Luther og hans opplevelser basert på Kristendommen. Selv om vi lærer om Luthersk-kristendom så har vi fokuset på det kristne-aspektet og jeg liker vår lærer Mr. Joel Stoltenow som er kirkeleder på Faith Lutheran hvor jeg og vertsfamilien min går hver søndag. Det er en veldig grei og interresant klasse som gjør meg rikere i Kristen-tro og hvor jeg står i forhold til andre på dette aspektet. Jeg er Lutheraner vil jeg si ettersom at jeg er enig i konseptene og idèene vi har diskutert i klassen. Vi lærer om bibelske karakterer; vi har lært om Elia, mosebøkene, ny-testamentariske mirakler osv. Det er sannsynligvis min favoritt-klasse selv om det er ganske vanskelig å «konkurrere» med mennesker som har godt på Kristen skole hele livet. Men det er ikke en konkurranse, men om å lære om vår fresler Jesus Kristus og hvordan hans død og oppstandelse har gjort de som tror på han rene fra våre syndige natur fra fødselen av. Jeg har stor glede av å være i denne klassen og jeg skjønner mer og mer av verdien av å være på en kristen skole hvor jeg kan dele min tro med andre som tenker likt. Det er ikke sånn at alle er Kristne på Lincoln-Lutheran men du har en god del av de og jeg liker å lære fag med en kristen basis og tankegang i bunn!

Jeg håper du har likt lesningen i dag og har en større forståelse av hvordan min hverdag på skolen ser ut!

Legg igjen en kommentar

