Til ære for ofrene i Mûnchen, 1958

I dag er det den 6 februar 2013 og 55 år siden ulykken som rammet Manchester Unite`s førstelag da flyet deres stoppet i Munchen etter kampen mot Røde-stjerne i Beograd krashet. Omtrent hele laget omkom i denne ulykken og jeg følte at det var rett av meg å sende mine tanker til familiene til disse ofrene fra 1958 og hvordan dette har hatt effekt på meg som United-supporter.

6. feb 1958 var Manchester United på hjem fra åttendedelsfinale mot Røde Stjerne i Munchen. På vet dit fikk turen en brå og trist ending når flyet som skulle ta laget dit, styrtet og nesten hele laget omkom i ulykken. Dette skjedde på en tid hvor United hadde en bra lag og var på vei oppover. Med nesten hele laget borte ble de vanskelig å vinne titler etter denne tiden og dette har påvirker Manchester United som klubb siden denne dagen. Etter at Ferguson kom i 1986, kan det bli lett å ikke tenke på denne tiden men det er viktig for å minnes klubben og sette pris på denne tiden vi er inne i nå når United dominerer Engelsk fotball og er gode i Europeisk også selv om de ikke vinner CL hvert år. I dette innlegget vil jeg ære disse familiene til spillerne om «The Busby Babes» og jeg vil be for de i dag siden dette er en vanskelig dag for de alle!

Det er viktig å lære om denne hendelsen for det er en av de viktigste historiske hendelsene i klubbens historie selv om den ikke er satt med et positivt fortegn.

2633665878_small_1munich_image1.ashx

 

Dette er navnene på de omkomne denne dagen:

Roger Byrne (28), Eddie Colman (21), Mark Jones (24), David Pegg (22), Tommy Taylor (26), Geoff Bent (25), Liam Whelan (22) and Duncan Edwards (21) all died, along with club secretary Walter Crickmer, trainer Tom Curry and coach Bert Whalley.

Eight journalists died – Alf Clarke, Tom Jackson, Don Davies, George Fellows, Archie Ledbrook, Eric Thompson, Henry Rose, and Frank Swift who was a former Manchester City player. Plane captain Ken Rayment perished, as did Sir Matt’s friend Willie Satinoff. Travel agent Bela Miklos and crew member Tom Cable also died.

Jeg er en stolt Manchester United supporter og det er en ære å kunne hedre disse spillerne på denne dagen selv om jeg befinner meg på andre siden av atlanteren!

Legg igjen en kommentar

