Hva er det beste med USA?

I dette innlegget vil jeg beskrive litt om hvordan det er å befinne meg i «the land of opportunities», hva er de gode sidene og hva er de dårlige. Det er litt vanskelig å beskrive USA generelt siden jeg bare bor her i Nebraska og det er litt vanskelig å beskrive skolelivet siden jeg går på Lincoln-Lutheran og ikke alle skolene her, men jeg skal ta utgangspunkt i mine opplevelser og prøve å forklare hvordan og hvorfor jeg liker å bo her i USA!

USA beskrives som «the dream» fra mange Nordmenns synspunkt, det er mange gode sider og noen mindre gode sider ved å bo her. Det beste for meg er å møte mange nye folk som jeg digger å være rundt. Jeg er den første gutten på 3 år så det føles nesten som livet til en rockestjerne når alle vet hvem jeg er og alle vil prate meg meg siden jeg er utenlandsk og norsk. I dag kom flere «middle-schoolers» opp til meg og ville prate; jeg hadde aldri sett dem før, men det er alltid koselig med en prat! Folkene på Lincoln-Lutheran i min mening er kjempehyggelige etter min mening! En annen ting jeg liker her er å få oppleve kulturen, reise rundt og leve «the american dream». Jeg lever så Amerikansk som du kan få det; Pancakes til frokost, donuts i helgene og masse godteri og lignende, men med kondisjonstrening 5 ganger i uka så klarer jeg meg fint i kalorienes paradis! Jeg spiser det jeg vil, men lever relativt sunt fordi om. Jeg har reist rundt i USA dette året og ved tidligere anledninger; fra California til New York, Florida til skikjøring i Colorado, skolebesøk i South Dakota og tur til fornøyelsespark i Missouri. Det er fantastisk å oppleve livet her som en skikkelig amerikaner hvor jeg spiser «spare-ribs» og snakker med en amerikansk aksent «merican», selv om jeg har en liten norsk undertone også. Sport er big business her og jeg digger kulturen med amerikansk-fotball, baseball og basketball. For en gutt som hadde 5 baseball-drakter før jeg dro, 2 am-fotballdrakter og 2 basket-jerseys så er det gøy å kunne se dette på tv. Maten her selv om den ikke alltid er like sunn, er veldig god med 100vis av fast-food resturanter som smaker himmelsk! Jeg lever i drømmeland og boblen om det amerikanske livet lever jeg i fortsatt!

Alle ting er derimot ikke alltid like rosenrødt; det er veldig mye lekser og vanskelig akademisk men det er også veldig lærerikt og gøy. Det er nok mellom 2/4 timer lekser daglig, men jeg er en lesehest generelt så ikke ta dette som en regel, du velger selv hvor mye du vil gjøre. Det er også litt utfordrende med språk, men det er veldig gøy å lære mer om engelsk også! Å leve med en vertsfamilie er ikke alltid like lett, det er nye rutiner og regler jeg må forholde meg til, men jeg gjør mitt beste og jeg tror det går relativt bra!

Vis du har spørsmål og ting jeg ikke har skrevet nok om, bare send de i kommentarfeltet nedenfor. Jeg er kjempeglad for Guds velsignelse at jeg får være her i USA og takker Gud daglig for dette og at han sendte sin sønn for mine synder. Jeg lever i dette hver dag og prøver å fortelle det til alle jeg møter, det er viktig som en kristen å fortelle de gode nyhetene om at vi er dette av Jesus sine handlinger på korset, det har reddet oss fra våre synder og at vi har brutt de 10 bud.

Takk for at du leste og ikke vær redd for å spør spørsmål, gode tanker fra Harald i Nebraska!

Legg igjen en kommentar

